Språk
Ordene vi velger og måten vi sier ting på, viser hvilken personlighet OBOS har – og de former kundenes opplevelse av oss. Vi ønsker at målgruppene våre skal oppleve å forstå det de leser og bli kommunisert med på en god måte.
Det er mange som skriver på vegne av OBOS. For å bli oppfattet som “Ett OBOS” må vi være så gjennomført som mulig i måten vi skriver på.
Vi vil ha behov for å variere skrivemåten noe ut fra kontekst og kanal, men disse to prinsippene skal alltid kjennetegne kundekommunikasjonen vår:
Enkelt
Det er medlemmene som eier OBOS – og vi lever av deres tillit. Derfor bruker vi et tydelig, greit og klart språk som førstegangskjøpere forstår. Medlemmene våre skal skjønne hva de skriver under på og hvordan ulike prosesser foregår.
Tips og eksempler
1. Legg deg tett opp mot muntlig språk. Tenk etter: Hva ville du sagt på telefonen for å forklare dette? Unngå tungt juridisk eller teknisk språk.
-
Vi skriver:
Takk for at du har tatt kontakt! Vi ønsker deg velkommen på visning søndag 24. november.
-
Vi skriver ikke:
I forbindelse med at du har vært i kontakt med oss vedrørende vårt prosjekt informerer vi om at det inviteres til visning søndag 24/11.
2. Dropp stammespråk, (ukjente) forkortelser og faguttrykk. Forklar fagutttrykk du ikke kan unngå å bruke.
-
Vi skriver:
borettslag
-
Vi skriver ikke:
br.l eller brl.
-
Vi skriver:
bruksareal
-
Vi skriver ikke:
br.a.
3. Vær konkret. Ikke overselg, bruk forslitte floskler eller svevende metaforer.
-
Vi skriver:
Her kan kan du få hverdagslivet du drømmer om.
-
Vi skriver ikke:
Her blir hver dag en oase av dyrebare øyeblikk.
4. Ikke vær redd for punktum. Skriv korte setninger. Kutt unødvendige småord og fraser.
Imøtekommende
OBOS skal ikke oppleves som et konsern som kommuniserer ovenfra og ned. Derfor bruker vi et språk som er vennlig, personlig og kundeorientert. Når folk er leser innhold fra OBOS, skal de føle seg sett og kommunisert med. Budskapene vi formidler tar utgangspunkt i leserens situasjon – ikke oss selv.
Tips og eksempler
1. Bruk empati og lev deg inn i leserens situasjon. Hvordan ville du ha likt å blitt snakket til?
-
Vi skriver:
Gjør et godt førsteinntrykk på den nye leiligheten din. Ta av deg på beina før du går inn :)
-
Vi skriver ikke:
Sko med stilletthæler er IKKE lov. Det er lagt parkett på gulvene. Husk at det er deres egen leilighet det er snakk om!
2. Starter setningen med “OBOS skal….”? Snu perspektivet og få det til å handle om leseren.
-
Vi skriver:
Snart kan du sikre deg en av de 140 nye leilighetene på Ensjø.
-
Vi skriver ikke:
OBOS skal bygge140 leiligheter på Ensjø.
3. Bruk et direkte språk med personlige pronomen (du, deg, dere, livet ditt, boligen din). Unngå “man” og “det”.
-
Vi skriver:
Du kan nyte sola fra morgen til kveld.
-
Vi skriver ikke:
Her kan man nyte sola fra morgen til kveld.
-
Vi skriver:
Fram til 13. august 2018 kan du velge mellom ulike hvitevarer og fronter på kjøkkenet.
-
Vi skriver ikke:
Det vil være muligheter for tilvalg på kjøkkenet t.o.m. 13.08.2018.
4. Bruk et aktivt språk. Si hvem som gjør hva og vær mest mulig konkret.
-
Vi skriver:
Har du barn i skolen? Da er det praktisk at det bare er 1,3 km til Fagerlund barneskole og 900 meter til Brumunddal ungdomsskole.
-
Vi skriver ikke:
Kommunens utdanningssenter ligger bare et steinkast unna.
-
Vi skriver:
Du kan velge din egen kjøkkeninnredning.
-
Vi skriver ikke:
Det vil være mulighet for tilvalg på kjøkkenet.